torstai 25. joulukuuta 2008

Jouluevankeliumi

Klikkaa kuvaa. Mp4-muotoinen jouluevankeliumitervehdys.
Evankeliumi Luukkaan mukaan 2

1. Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava.
2. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.
3. Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin omaan kaupunkiinsa.
4. Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,
5. verolle pantavaksi Marian, kihlattunsa, kanssa, joka oli raskaana.
6. Niin tapahtui heidän siellä ollessaan, että Marian synnyttämisen aika tuli.
7. Ja hän synnytti pojan, esikoisensa, ja kapaloi hänet ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
8. Ja sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa.
9. Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti.
10. Mutta enkeli sanoi heille: "Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
11. teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.
12. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen kapaloituna ja seimessä makaamassa."
13. Ja yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri joukko taivaallista sotaväkeä, ja he ylistivät Jumalaa ja sanoivat:
14. "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"
15. Ja kun enkelit olivat menneet paimenten luota taivaaseen, niin nämä puhuivat toisillensa: "Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti".
16. Ja he menivät kiiruhtaen ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä.
17. Ja kun he tämän olivat nähneet, ilmoittivat he sen sanan, joka oli puhuttu heille tästä lapsesta.
18. Ja kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät sitä, mitä paimenet heille puhuivat.
19. Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä.
20. Ja paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, minkä olivat kuulleet ja nähneet, sen mukaan kuin heille oli puhuttu.

4 kommenttia:

  1. Ilosanomakin on mustamaalattu vaikkei se kuulu yksin kristilliseen sanavarastoon. Kyllä ilosanoma on ihan normaali sana ja sen merkitys on siis kuvata sanomaa, jota levitämme. Se on iloista, vapauttavaa ja mukavaa kuultavaa... Oli kyseessä sitten asia mikä hyvänsä sen sanoman takana.

    Esim. Ilosanoma kristillisessä näkökannassa on se, kun kerromme, että Juutalaisena tai muussa uskonnossa voit vapautua lain orjuudesta tai uhrien viemisestä. Sillä yksin on uhrattu sen puolesta ja yksi on täyttänyt lain....
    Ilosanomaa voidaan käyttää ihan arkikielessäkin, kun esim kerrotaan, että nyt tietokoneelle on vihdoin saatavana se ja se hyvä ja hyödyllinen päivitys tai jotkut iloitsevat, kun vihdoin joku asia on valmis ja kutsuvat kaverin kylään tai juhlivat sitä yksin ...

    Jotkut kristityt kieltävät tämän sanan muussa arkimerkityksessä ja sitä en voi ymmärtää... Eikö äidinkieli luista vai....?

    Pitäisi aina muistaa sanoa, että nyt levitämme kristillistä ilosanomaa, jotta kuulija voisi jo siinä vaiheessa päättää haluaako kuulla vai ei ettei tule ilon levittäjälle suru puseroon....

    VastaaPoista
  2. Anonyymi, en ole nyt ihan varma, tavoitinko ydinajatustasi. Jouluevankeliumissa ainakin hyvä sanoma tai ilosanoma on selkeä sanoma Jumalan rakkaudesta syntisiä ihmisiä kohtaan.

    Sanalla on tosiaan myös maallisia ulottuvuukssia. Ihmisen ei tosiaankaan ole pakko uskoa Jumalaan ja tuonpuoleisiin asioihin voidakseen puhua ilosanomasta, vaikka valistunut veikkaus on, että nykykielessä useammin käytetään jotain muodikkaampia vastineita tälle sanalle.

    VastaaPoista
  3. Myllyniemelle. Niin, mutta Jouluevankeliumin ei pitäisi olla JE vaan KNJG tai KNJE eli Kristillisen näkökannan Joulugospel eli Jouluevankeliumi.

    Muitakin iloisia tapoja ja muitakin joulunilosanomia on tarjolla vastineeksi, niile jotka eivät haluat Jouluaan viettää kristillisyyden parissa. Ihmisellä on vapaa tahto ja se tulee sallia. Nyt kun sanomme tätä vastapaino evankeliumia yksin sillä sanalla, sen merkitys voi päätyä oksennuksen muotoon. Eikös sen merkitys pitäisi päätyä kakkukahvikesteiksi.

    On siis tärkeää antaa sen sanoman ulottua siten, että kuulijakin voi päättää haluaako sitä kuulla vai ei ennennkuin sitä on edes lausuttu.

    VastaaPoista
  4. Anonyymi, vapaus vallitkoon.
    Myös uskonnonvapaus, vapaus uskoa ja vapaus olla uskomatta, vapaus ilmaista uskoaan ja vapaus osallistua tai olla osallistumatta, kuunnella tai olla kuulematta :)

    Eikä kristillisellä seurakunnalla ole mitään yksinoikeutta ilosanoma-sanallekaan. Joulun ilosanoma on tarjolla kaikelle kansalle, mitään uskonnon ja kansallisuuden rajoja ei ole vedetty.
    Jumalan rakkaus ulottuu kaikkeen maailmaan, kaikille maailman ihmisille. Hän on antanut ainoan Poikansa jokaikisen tähden, niidenkin, jotka eivät tahdo kuulla tästä rakkauden teosta yhtään mitään – jopa niiden, jotka estävät toisia ihmisiä kuulemasta evankeliumin ilosanomaa.

    VastaaPoista

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)