sunnuntai 21. joulukuuta 2008

Syntyi tänne Jumala

Jumalan ihmiseksi tulemisessa ei ole japanilaiselle mitään ihmeteltävää, kertoo lähetystyöntekijä Lea Lukka joulukuun Kylväjä-lehdessä.Joulun ihme ei herätä suuria tunteita japanilaisissa. Se on mitä luonnollisin asia ihmisille, jotka pitävät keisaria taivaasta maan päälle laskeutuneena jumalana. Toisin ajattelevat juuutalaiset ja muslimit. Heille ajatus Jumalan ihmiseksi tulemisesta (inkarnaatio) on yhtä mahdollinen kuin tulenliekin ja oljenkorren yhdistäminen.

Japanissa ei varmasti olisi helppoa edes apostoli Paavalilla. Veikkaan, että menisi vaatteiden repimiseksi, kuten Lystrassa aikoinaan. Paavalin parannettua ramman, oli kansa sitä mieltä, että ”jumalat ovat ihmishahmossa tulleet alas meidän luoksemme” (Apt.14:11). Paavali ja Barnabas osoittivat tyrmistyksensä jumalanpilkasta repäisemällä vaatteensa kaula-aukon kohdalta sydämeen asti. Lea Lukan mukaan inkarnaatio voi tietyssä tapauksessa olla japanilaisellekin yli ymmärryksen käyvä. Näin käy, kun Jumala syntyy ihmiseksi ainoastaan sitä varten, että rakkauden pakottamana kärsii itse ihmisten syntien vaatiman rangaistuskuoleman.

Pakottamana? No, se oli oma lisäykseni päästäkseni tämän joulun kysymykseen. Olisiko Jumala tullut ihmiseksi, jos ihminen ei olisi tehnyt syntiä? Siis olisiko meillä joulua, jos emme olisi langenneet syntiin? Tiernapojat vastaavat: ”Synti suuri surkia kun särki taivahan, niin täytyi alas astua jo Herran Jumalan”. Asiaa ovat kyllä pohtineet isommatkin pojat.

Keskiajan kaksi suurta teologia kävi kysymyksestä tiukan kamppailun. Tuomas Akvinolainen piti inkarnaatiota Jumalan lääkkeenä ihmiskunnan syntiin. Hänen mukaansa Jumala rakkaudessaan näki ihmisen ahdingon ja päätti auttaa lähettämällä ainoan Poikansa sovittamaan synnin. Duns Scotus taas oli sitä mieltä, että synti ei voinut olla ensisijainen syy Jumalan ihmiseksi tuloon. Scotus esitti, että Jumala ei lähettänyt Poikaansa maaplaneetalle vain korjaamaan tilannetta, kun asiat olivat menneet mönkään, vaan että inkarnaatio oli koko Jumalan luomistyön motiivi. Scotuksen mukaan Jumala asetti Poikansa universumin keskukseksi ennen maailman luomista jakaakseen rakkauden ja elämän ihmisten kanssa.

Tuloksena oli ratkaisematon tasapeli. Kirkko päätti, että molemmille näkökannoille on riittävät raamatulliset perusteet, siis molemmat ovat oikeassa. Viime vuosina Scotuksen seuraajat näyttäisivät päässeen niskan päälle, luominen on in, synti on out.

Saatamme olla eri mieltä Jumalan ihmiseksi tulon aiheuttajasta, mutta sen päämäärästä voidaan Raamatun perusteella olla vain yhtä mieltä. Jeesus Kristus tuli meidän pelastuksemme tähden. Hänessä syntinen ihmiskunta sai uuden alun. Alkoi uusi aika.

Kylväjän joulunumerossa TT Erkki Ranta jäljittää suomenkielen joulu-sanan mielenkiintoisella tavalla hepreasta germaanisten kielten kautta suomeen. Ranta pitää mahdollisena, että sana juontaa heprean sanasta riemuvuosi, jovel. Alun perin jovel tarkoittaa oinaansarvea, johon puhaltamalla julistettiin riemuvuosi alkaneeksi. ”Pyhittäkää viideskymmenes vuosi ja julistakaa vapautus maassa kaikille sen asukkaille”. (3 Moos. 25:10).

Hyvää joulua - sanan alkuperäisessä merkityksessä!
Pekka Mäkipää

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)