tiistai 11. tammikuuta 2011

Kirkko ja kouluikäiset netissä. Pelit kirkon sisäänheittäjinä?

Miehet pelasivat Kineticiä seminaarin aikana.
Kirkon lapsi- ja nuorisotyön neuvottelupäivillä puhutaan parhaillaan netistä ja pelaamisesta.  Tilannetta johtava tamperelainen nuorisotyöntekijä totesi johdannossa, että koululaiset ovat nykyisin verkossa, olemmeko me nuorisotyöntekijät? Puhuja väitti, että seurakuntien sisäänvetotuote tulee olemaan pelit. Lapset pelaavat Suomessa paljon.

Tutustuimme esimerkiksi Acecombat6-pelin käsikirjoitukseen.  Joku kyseli, pitääkö sotapelin olla niin iljettävä, että se kertoisi, että peli ei sovi 12-vuotiaalle. Acecombat6:ssa tappiot on piilotettu ja väkivalta on veretöntä, joten 12-vuotias saa sitä suosituksten mukaisesti pelata.  Esittelijä tuli siihen tulokseen, että kyseinen peli on riittävän korkea moraaliltaan. Itse katselen ja kauhistun reaalimaailman näköistä sotaa ja tuhoa ja surin esittelijän kanssa sitä, että sota hajottaa perheet.

Hengellinen elämä verkossa -hankkeen rahat eivät riitä millään kunnollisen pelin rakentamiseen eikä huonoa peliä kannata tehdä. Hankkeen rahoilla on toteutettu ainakin Lastenkirkko:
http://lastenkirkko.fi/

Pelit ja pelaajat ovat siirtymässä ja siirtyneet makuuhuoneista olohuoneisiin. Pelaamista harrastetaan entistä enemmän laajemmassa piirissä. Sosiaalinen pelaaminen olohuoneesta olohuoneeseen on lisääntynyt ja lisääntymässä. Yhteisöllisyyden ja sosiaalisuuden kaipuu on toteutumassa myös pelaamisessa.
Myös lautapelisovellukset ovat lisääntyneet verkossa eivätkä kaikki sosiaaliset pelit ole edes enää aklliita.
Naiset pelaavat enemmän ja enemmän. Tämä tulee vaikuttamaan pelien sisältöihin.
Pelaajien keski-ikä on noussut. Kyseessä ei enää ole lasten, vaan aikouisten juttu. Nintendo Viihin saadaan kuntopyörä kiinni, personal trainer saadaan virtuaalisesti. Verkkopelaaminen on myös: verkko ja pelaaminen sulautuvat toisiinsa. WOW esimerkiksi kasvattanut yhteisöä, johon ei enää tullakaan pelaamaan, vaan olemaan yhdessä.
Mitä vaikuttavampia grafiikoita ja mukaansatempaavampia käsikirjoituksia peleissä on, sitä syvemmälle moni pelaaja uppoutuu peleihin..
Pelien sisältö kiinnostaa peliraati.fi-palvelu tukee kasvattajia arvioimaan pelien sisältöä ja maailmankuvaa (onko isän syklinen maailmankuva vai kristillisen uskon lineaarinen maailmankuva). Tämän hetken medialla, peleillä, on kasvava merkitys lasten ja nuorten maailmassa,http://peliraati.fi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)