keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Aikamme ihminen intoutuu eksotiikasta

Kädessäni on Maailmankauppalehti 1/2011. Tämä reilun kaupan erikoislehti on ilmestynyt vuodesta 1984 saakka. Lehdessä on Laura Hokkasen Visiitti-kolumni, joka on otsikoitu Vahingossa maailmankartalle.
Jutun näkökulma on yllättävä: populaarikulttuuri saattaa herättää kiinnostuksemme yhtäkkiä sellaisia asioita kohtaan, joista tuskin tietäisimme muuten mitään, vaikka asiat ovat saattaneet olla olemassa vuosituhansia. "Haluamme inhimillistää ja tarinallistaa asioita, jotka muuten olisivat saavuttamattomissa, vain tieteellisinä niminä ja uhanalaisina lajeina", Hokkanen pohtii.

Ehkä tahatonkin tuotesijoittelu saattaa poikia yllättäviä tuloksia. Laura Hokkanen mainitsee Alexander McCall Smithin Mma Ramotswe -kirjat esimerkkinä siitä, kuinka rooibostee saavutti suuren suosion eurooppalaisissa ja suomalaisissakin kotitalouksissa. Juttua lukiessani oivalsin, että jo ensimmäinen Mma Ramotswe -kirja sai minutkin ostamaan rooibosta ja juomaan sitä. No, minusta ei tullut Mma Ramotswen tapaan rooiboksen lipittäjää, mutta kuitenkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)