maanantai 28. lokakuuta 2013

Muukamutsin mietteitä 3. työasioita



Tervehdys helteisestä Tansaniasta syksyiseen Suomeen täältä amaryllisten keskeltä.  Ne kukkivat runsaina luonnossa.  Paikalliset asukkaat sanovat, että kukat kertovat joulun läheisyydestä.  Ihan niinkuin Suomessakin amaryllikset ovat joulun ajan kukkia ja lempikukkiani. Ihmeelliset ne ja muutkin kukat nousevat kukkimaan vaikka aurinko on kuuma ja luonto ihan kuiva.

Tämä lokakuu on ollut työn täyteinen.  Joka keskiviikko on naisten aamujumalanpalvelus ja vaikka sen vetovuorossa olisi joku muu, he pyytävät minuakin puhumaan. Täman viikon keskiviikkona oli hyvin juhlallista.  Seurakunnan naiset ovat kiertäneet kotikäynneillä evankelioimassa kodista kotiin.  Sen seurauksena monet ovat halunneet palata takaisin Jeesuksen seuraajiksi ja kirkon yhteyteen.  Osa heistä oli tullut keskiviikkoaamuna kirkolle osallistuakseen alttarilla yhteiseen siunaukseen.  He tahtovat kieltää paholaisen vallan elämässään ja seurata elävää Jumalaa. Alttaritoimitus on seurakunnan papin tehtävä.  Pappia ei kuulunut ja naisten luottamushenkilö juoksi pappilaan toteamaan, että isäntä oli lypsyllä ja emäntä joutunut lähtemään sairastunutta äitiään hoitamaan. "Jos dikoni Laila on paikalla, aloittakoon hän tilaisuuden", sanoi pappi. Apua! Viikon kirkollisena aiheena on Jeesuksen opetus hänen seuraamisestaan ja ristin kantamiseen suostumisesta sekä itsensä kieltämisestä.

Onneksi olin saarnannut aiheesta edellisenä sunnuntaina. Nyt rukoilin apua, että muistaisin sen vaikka ei ole paperilla. Luimme tekstit swahiliksi ja kyinyakyusaksi, joka on paikallinen kieli. Viikon aihe oli hyvin sopiva tällaiseen juhlaan. 
Jeesuksen sanat Luukkaan evankeliumista kertovat juhlailostamme:" niin myös sanon minä teille, on ilo Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä joka tekee parannuksen. "

Luimne vielä katekismuksen opetuksen uskontunnustuksee. Lutherin sanoja on hyvä muistutella mieleen tällaisessa tilanteessa. Sitten pappi jo saapuukin ja jätän alttarihetken hänen suoritettavakseen. Hän on keskustellut palaajien kanssa ja vakuuttaa, että syntien anteeksiantamus on voimassa tänäänkin. Mikään ei estä heitä palaamasta Jumalan yhteyteen. Yhdessä he tunnustavat uskonsa ja kieltävät paholaisen vallan elämässään. Sitten he kääntyvät seurakuntaan päin. Onnittelut ja ligolointi on korvia huumaavaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)