tiistai 19. huhtikuuta 2016

Uuteen kirkkoon




Heti pääsiäisen jälkeen kirkon muuttosuunnitelmat konkretisoituivat. Seurakunta kävi yhdessä tutustumassa uuteen kirkkoon, jonka käyttöön saamisesta oli neuvoteltu. Osa oli innoissaan, toiset vastustivat muuttoa suunniteltuun kirkkoon. Pääsiäisen jälkeisenä sunnuntaina kirkkokahveilla käytiin läpi uuden kirkon hyviä ja huonoja puolia. Molempia löytyi listaksi asti. Äänestystulos oli kuitenkin selkeä - valtaosa kannatti muuttoa tarjottuun kirkkoon.

Käyttämämme kirkko oli yli 300 vuotta vanha. Monella on siitä suuria muistoja. Meidän seurakunnan muistot ulottuvat vain kahdeksaan vuoteen. Silti olo oli haikea. Kirkossa kastettiin, konfirmoitiin, siunattiin avioliittoja. Julistettiin lakia ja evankeliumia, opetettiin Raamattua, kohdattiin lukemattomia ihmisiä. Kirkkoon käytettiin valtava määrä työtunteja, nähtiin vaivaa ja painajaisia. Rukoiltiin ja taas rukoiltiin, niin täällä kuin Suomessa. Rahat ja työtunnit eivät menneet hukkaan. Otollinen sijainti toi monet ihmiset näkemään kristittyjä, kuulemaan evankeliumia. Monelle todistettiin, moni sai kirjan mukaansa, moni kadun asukki sai kupillisen lämmintä teetä. Nyt oli hyvästien aika kirkolle. Pakkasimme kirkkotekstiilit, pyhäkoulutarvikkeet, krusifiksin, kastemaljan, keittiön. Tyhjä kirkko oli karu ja autio. Kiersin tyhjän kirkon läpi, kiitin Jumalaa kirkosta ja vuosista, jotka saimme siinä viettää.



Vuorossa on rakennuksen restaurointi. Ehkä seurakunta vielä jonakin päivänä palaa samaan kirkkoon. Nyt pakkasimme tavarat autoon ja muutimme parin kilometrin verran kauemmaksi porttien ja muurien taakse. Sinne ei tulla sattumalta eikä vahingossa. Mutta ehkä turvallisuustilanteen kiristyessä on johdatusta siirtyä hieman syrjempään.


Ensimmäiseen jumalanpalvelukseen tuli tuttu vakiojoukko seurakuntalaisia sekä monia kaupungissa olleita suomalaisvieraita. Olo oli kiitollinen. Kirkko on hieno ja iso. Kirkon portaat kutsuivat ihmisiä juomaan kirkkokahvinsa portailla päivää paistatellen. Mieli oli vielä haikea muuton vuoksi, mutta samalla iloittiin uudesta. Kirkossa on runsaasti tilaa. Rukoillaan, että evankeliumi saisi levitä ja kirkon penkit täyttyä Kristuksen Sanaa janoavista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)