perjantai 6. toukokuuta 2016

Juutalaisen Pesahin viettoa Odessassa



Lähettimme Marja Liedenpohja Odessasta kirjoittaa:

Pasha – pesah – pääsiäinen!

Useimmille suomalaisille pasha-sanasta tulee mieleen rahkakakku, jota jostain syystä tehdään juuri pääsiäiseksi, mutta moniko tietää, että se on venäläinen nimitys pääsiäiselle? Pasha taas on johdettu heprean sanasta ”pesah”, ”kulkea ohi”, mikä viittaa egyptin viimeiseen vitsaukseen, esikoisten kuolemaan joka kodissa, jonka oven kamanaa ja pihtipieliä ei ollut sivelty karitsan verellä. Ne juutalaiset, jotka uskoivat Jumalaan ja tekivät Jumalan antaman määräyksen mukaan, niiden kodin ohi  kuoleman enkelin kulki, mutta jos joku ei uskonut eikä siis totellut Jumalan sanaa, sitä tuo vitsaus kosketti yhtä lailla kuin egyptiläisiäkin.

Juutalaiset viettävät joka pääsiäisenä seder-ateriaa, jollaiselle mekin saimme osallistua. Seder tarkoittaa järjestystä, sillä ateriaan kuuluvat aina samat ruoka-aineet, jotka symboloivat tiettyjä asioita: katkerat yrtit kuvaavat elämän katkeruutta Egyptin orjuudessa; suolavesi kyyneleitä; haroshet - omenasta, kanelista, rusinoista ja hunajasta tehty tahna - laastia, jota orjat tarvitsivat rakennuksilla; matsa - suurta voileipäkeksiä muistuttava leipä - muistuttaa kiireestä, jolla Egyptistä lähdettiin, niin ettei leipää ehtinyt kohottaa. Perheen nuorin lapsi esittää aina samat kysymykset pääsiäiseen liittyen, ja näin perinne siirtyy eteenpäin sukupolvelta toiselle, vuosisadasta ja -tuhannesta toiseen. Tärkeää on myös huomata, että pääsiäisen kertomukseen eläydytään aivan niin kuin itse olisi ollut mukana ensimmäisen pääsiäisen tapahtumissa.  

Odessassa Jews for Jesus -lähetys ja messiaaniset seurakunnat Uusi Jerusalem ja Luvattu Maa järjestivät kolme (ohessa yksi kuva kustakin paikasta) kaikille avointa seder-ateriaa, joilla valotettiin aterian symbolisia merkityksiä messiaanisesta näkökulmasta. Aterioille osallistui yhteensä lähes 400 henkeä. Luterilaisen seurakunnan tiloissa pidetylle aterialle olisi ollut jopa enemmän tulijoita, kuin mitä pöytiin mahtui. Parikymmentä mattimyöhäistä sai sentään mukaansa pussillisen matsaa ja kupillisen haroshetia. Joukossa oli paljon myös ensikertalaisia, kuten nainen, joka istui vieressäni. Hän kertoi, että oli saanut Ristolta kadulla kutsun sederiin.

Tiesitkö että Jeesuskin vietti sederiä opetuslastensa kanssa? Meille kerrotaan Uudessa Testamentissa, miten Jeesus asetti ehtoollisen nimenomaan seder-aterialla, jolloin tarjolla oli vain kohottamatonta leipää, joka on synnittömyyden vertauskuva. Matsa-leivän viirut ja reiät muistuttavat siitä, miten Jeesusta ruoskittiin. Mutta kyseessä ei ollut mikä tahansa matsa, vaan  ”afikomen”- matsanpala, keskimmäinen kolmesta matsaleivästä, joita pidetään ”matsatosh”-nimisessä kankaisessa säilytyspussissa. Tämä keskimmäinen matsaleipä taitetaan kahtia seder-aterian alkupuolella. Toinen puolikas ”haudataan”, kääritään liinaan ja piilotetaan. Aterian loppupuolella lapset etsivät sen ja saavat löytöpalkkion. Aterian päätteeksi jokaiselle murretaan oliivinkokoinen pala tästä uudelleen esiinotetusta matsanpuolikkaasta. Jeesus sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Seder-ateriaan kuuluu myös neljä maljallista punaviiniä. Kolmannen maljan nimi on Lunastuksen malja, ja juuri siitä Jeesus sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.» Tänään messiaaniset juutalaiset viettävät pääsiäistä, ei vain Egyptin orjuudesta pääsemisen muistoksi, vaan myös synnin orjuudesta pääsemisen muistoksi. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)