keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Ahkeran mainostuksen tuloksia

Kylväjä-blogissa kerrottiin 28.9. Japanin Midorigaogassa jaetuista 3500 kutsusta. Valtava työmäärä raamattupiirin koolle kutsumiseksi! Myös konserttia ja lastenkokousta mainostettiin aktiivisesti. Japanin-lähettimme Lea Lukka kirjoittaa, miten lopulta kävi:

”Me tunnustamme, että meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri: Hän ilmestyi ihmisruumiissa, hänet julistettiin vanhurskaaksi Hengen voimasta, enkelit saivat hänet nähdä, hänestä saarnattiin kansoille, häneen uskottiin maailmassa, hänet korotettiin kirkkauteen.” (1 Tim. 3:16)


Tämä jae on lohduttanut minua tänään, lauantaisen pettymyksen jälkeen, kun mainostamaamme uuteen raamattupiiriin ei tullut yhtään ihmistä. Olimme mainostaneet maailman kuuluisimpaan ja käännetyimpään kirjaan tutustumismahdollisuutta konsertissamme viikkoa aikaisemmin. Olimme myös jakaneet tuhat mainosta kirkon ympäristön postilaatikoihin. Paikat oli siivottu, teevesi oli keitetty, leipomukset tarjoiluvadilla, piiriin kulku tarkoin etukäteen suunniteltu ja rukoiltukin oli, mutta ketään ei tullut. Oli lohduttavaa lukea, että ”meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri”. Siksi on siis ymmärrettävää, ettei monikaan ole kiinnostunut Raamatusta. 


Onhan maailmassa monia paljon mielenkiintoisempia ja hauskempiakin asioita kuin Raamattu! Sellainen on esimerkiksi Halloween. Yläpuolella on kuva erään naapuritalon portinpielestä ja alapuolella olevassa kuvassa näkyy kirkon verkkoaitaan kiinnitetty raamattupiirimainoksemme. Arvata saattaa, kumpi mainos herättää enemmän mielenkiintoa! 


Raamattupiirimainoksessa on paljon tekstiä siitä syystä, että siinä on mainittu teemat ja päivämäärät viidelle eri kokoontumiskerralle. Jokaisessa teemassa esiintyy nimi Jeesus, sillä juuri hän on uskomme suuri salaisuus. Kaikkivaltias Jumala ihmisruumiissa, rikollisena tapettu, mutta Pyhän Hengen avaamin silmin nähtynä täysin synnitön ja vanhurskas ja siksi oikeutetusti korotettu haudasta taivaaseen. Saarnaamisen ja uskomisen arvoinen Jumala, Luojamme. Tässä vaiheessa monen päätä alkaa jo pyörryttää. Salaisuus on liian suuri. Parasta olla sotkeutumatta moiseen! 


Halloween on uusi tulokas Japanissa. Lännestä lähtöisin, mutta nopeasti lyönyt itsensä läpi täällä, toisin kuin kristinusko. Japanilaisilla on valtavan paljon kyläjuhlia omastakin takaa, mutta nyt he ovat omineet vielä Halloweenkin. Tämä kaikki on poissa heidän vähäisestä vapaa-ajastaan, niin lasten kuin aikuisten. Halloweenin takia jouduimme siirtämään 30.10. pidettäväksi suunnitellun lastenkokouksemme viikkoa aikaisemmaksi. Onneksi kuulin asiasta naapurin lapsilta. He ilmoittivat napakasti jo kuukautta aikaisemmin, että ”Emme tule kirkolle 30.10., sillä silloin on hauskat juhlat!" 

Lastenkokous



Miten sitten lastenkokous meni? Sitä varten jaoimme pääasiassa alakoulun portin ympäristössä viisisataa mainosta. Kerroin kokouksesta lapsille myös puistossa kokouspäivän aamuna. Kymmenet kyläläiset kitkivät ja siivosivat silloin, aikaisin sunnuntaiaamuna, lasten leikkipuistoa kirkon naapurissa, minä mukana. Ainakin yksi viidesluokkalainen tyttö lupasi tulla – muttei sitten tullutkaan. Kolme edellisellä kerralla mukana ollutta poikaa sen sijaan pyrki sisään jo puoli tuntia ennen ilmoitettua aikaa. Kuvan aikuinen, herra Nakamura, otti heidät vastaan ja viihdytti heitä koko odotusajan. Hän on oikea lahja pienelle seurakunnallemme, vielä poikamies, mutta vetää puoleensa lapsia kuin magneetti, hyvin luontevasti. Juuri kun kokous oli alkamassa tuli vielä kaksi lasta. ”Saalis” oli viisi lasta. 


Yhdessäolo näiden vilkkaiden lasten kanssa tuotti meille järjestäjille suuren ilon. Seitsemästä aktiiviseurakuntalaisesta neljä on jo eläkeiän ylittäneitä eikä kolmella muullakaan ole enää tai ei vielä pieniä lapsia. Leikkimisen jälkeen sain kertoa lapsille vanhanaikaisten flanellojen avulla, kuinka Jeesus tyynnytti myrskyn. Lapset olivat ihmeissään! Joku arvelikin, että Jeesuksen täytyy olla Jumala. Parasta oli, että lapset lupasivat tulla seuraavallakin kerralla, joulupäivänä. Kunpa he toisivat jonkun uuden kaverin mukanansa! 


Poika Maria konsertoi 14.10. ja veti kirkon täyteen


Tämä nuoren suomalaisen pariskunnan lahjoittama konsertti oli suuri siunaus ja rohkaisu seurakunnallemme. Pitkästä, pitkästä aikaa kirkko täyttyi viimeistä istuinsijaa myöten! Yhteensä meitä oli 42 aikuista ja kaksi lasta. Heistä 24 oli ei-kristittyjä. Vastanneista 18 ilmoitti haluavansa tulla toistekin johonkin kirkon tilaisuuteen. Moni lähti konsertista vaikuttuneena, iloisena ja kiitollisena. Ihan kirkon lähinaapureitakin tuli neljä. Mainoksia juoksutimme postilaatikoihin kaksi tuhatta. 



Kiitos kaikille, jotka Suomessa rukoilitte konsertin puolesta. Sen onnistuminen merkitsi meille paljon, sillä pieni seurakunta on Japanissa aina myös köyhä seurakunta. Sillä ei ole varaa kutsua esiintymään tunnettuja japanilaisia artisteja tai puhujia, mutta tällä tavoin suomalaisnuoretkin voivat kantaa kortensa kekoon Japanin kansan tavoittamiseksi evankeliumilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)