torstai 13. huhtikuuta 2017

Juutalaista pääsiäisen viettoa ja ylösnousemuksen esikuvia



Seder-aterian esineistöä
Useimmille suomalaisille pasha-sanasta tulee mieleen rahkakakku, jota tehdään juuri pääsiäiseksi, mutta moniko tietää, että se on venäläinen nimitys pääsiäiselle? Pasha taas on johdettu heprean sanasta pesah, kulkea ohi, joka viittaa Egyptin viimeiseen vitsaukseen: esikoiset kuolivat kaikissa niissä kodeissa, joiden oven kamanaa ja pihtipieliä ei ollut sivelty karitsan verellä. Kuoleman enkeli kulki niiden talojen ohi, joissa tehtiin Jumalan antaman määräyksen mukaan. Jos joku ei uskonut ja totellut Jumalan sanaa, häntä tuo vitsaus kosketti; juutalaista yhtä lailla kuin egyptiläistäkin.

Juutalaiset viettävät joka pääsiäisenä seder-ateriaa. Seder tarkoittaa järjestystä, sillä ateriaan kuuluvat aina samat ruoka-aineet, jotka symboloivat tiettyjä asioita: katkerat yrtit kuvaavat elämän ankaruutta Egyptin orjuudessa; suolavesi kyyneleitä; omenasta, kanelista, rusinoista ja hunajasta tehty haroshet-tahna laastia, jota orjat käyttivät rakennuksilla; matsa, suurta voileipäkeksiä muistuttava leipä muistuttaa kiireestä, jolla Egyptistä lähdettiin, niin ettei leipää ehditty kohottaa. Perheen nuorin lapsi esittää aina samat kysymykset pääsiäiseen liittyen, ja näin perinne siirtyy eteenpäin sukupolvelta toiselle, vuosisadasta ja -tuhannesta toiseen. Tärkeää on myös huomata, että pääsiäisen kertomukseen eläydytään aivan niin kuin itse olisi oltu paikalla ensimmäisenä pääsiäisenä. Messiaaniset juutalaiset viettävät pääsiäistä ei vain Egyptin orjuudesta vaan myös synnin orjuudesta vapautumisen muistoksi.


Happamaton matsa-leipä kuvaa synnitöntä Jeesusta
Tiesitkö, että Jeesuskin vietti sederiä opetuslastensa kanssa? Meille kerrotaan Uudessa testamentissa, kuinka Jeesus asetti ehtoollisen nimenomaan seder-aterialla. Tarjolla oli vain kohottamatonta matsa-leipää, joka on synnittömyyden vertauskuva. Leivän reiät muistuttavat siitä, miten Jeesusta ruoskittiin ja hänen ruumiinsa lävistettiin. Seder-pöydällä on kolme matsa-leipää päällekkäin. Näistä keskimmäistä kutsutaan nimellä afikomen. Sana on kreikkaa ja tarkoittaa ”tulevaa”. Monen juutalaisen tutkijan mukaan siihen sisältyy selvä viittaus Messiaaseen.

Aterian alkupuoliskolla afikomen-leipä otetaan esiin ja murretaan puoliksi. Toinen puolisko kääritään lautasliinaan ja piilotetaan ja illan lopulla lapset saavat etsiä sen. Löytäjä palkitaan. Messiaanisen tulkinnan mukaan tämä tapahtumasarja kuvaa Jeesuksen ristiinnaulitsemista, hautaan kätkemistä ja ylösnousemista. Aterian päätteeksi jokaiselle murretaan pala tästä uudelleen esiin otetusta matsanpuolikkaasta. Tässä yhteydessä Jeesus sanoi: ”Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.”


Seder-ateriaan kuuluu myös neljä maljallista punaviiniä. Ensimmäinen malja aloittaa ja pyhittää aterian. Toinen on Egyptin vitsausten malja. Kolmatta maljaa kutsutaan lunastuksen maljaksi tai siunauksen maljaksi, ja juuri siitä Jeesus sanoi: ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.” Myös Paavali viittaa tähän kirjoittaessaan korinttilaisille siunauksen maljasta, jonka jaamme ehtoollisessa (KR33/38 1. Kor. 10:16).


Tiesitkö muuten, että ylösnousemuksen päiväkin tai oikeammin sen esikuva löytyy juutalaisesta juhlakalenterista? Pääsiäisen vieton jälkeen Mooseksen laki kehottaa viettämään ensihedelmien juhlaa, joka on kevään sadonkorjuun kiitospäivä (3. Moos. 23:9-14). Tämä päivä toistuu joka vuosi happattoman leivän juhlan jälkeisen sapatin jälkeen viikon ensimmäisenä päivänä. Jeesuksen ylösnousemus osui juuri tähän kyseiseen päivään! Paavali viittaa tähän sanoessaan: Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet (1. Kor. 15:20). Englanninkielisestä käännöksestä (NIV) yhteys käy ilmi selvemmin: But Christ has indeed been raised from the dead, the firstfruits of those who have fallen asleep.



Marja Liedenpohja ja Sanna Erelä


* Teksti on osa juutalaistyön pienjulkaisua, joka julkaistaan myöhemmin tänä keväänä. *


Persiljaa kastellaan suolaveteen eli kyyneliin. Se muistuttaa Israelin kansan kovasta työstä Egyptin orjuudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)