sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

Länsimuurilla



Työntekijämme Marja-Liisa Söderqvist Israelista kirjoittaa:

Niin kuin monet kerrat aikaisemminkin, olen jälleen matkalla Länsimuurille.  Reittini kulkee yleensä Jaffa-portin kautta, joka on Jerusalemin Vanhankaupungin seitsemästä auki olevasta portista se pääasiallisin sisäänkäynti. Tasan 100 vuotta tulee tämän vuoden joulukuussa siitä, kun brittiläinen kenraali Edmund Allenby kävi tästä samasta portista valloitettuaan Jerusalemin turkkilaisilta. Allenby piti tuolloin tarkoin huolta siitä, että hän laskeutui hevosensa selästä hyvissä ajoissa ennen portille saapumistaan. Kunnioituksesta Vanhankaupungin pyhyyttä kohtaan hän tahtoi käydä jalan tähän Suuren Kuninkaan kaupunkiin.


Jaffa-portista tie johtaa välittömästi Vanhankaupungin juutalaiskortteliin, jonka takana erityisesti juutalaisten pyhin rukouspaikka Länsimuuri sijaitsee. Israelin itsenäistymissodan aikana vuonna 1948 Jerusalemin itäosa, johon sisältyi myös koko Vanhakaupunki, joutui Jordanian hallintaan. Sen seurauksena juutalaisten pääsy rukoilemaan Länsimuurille estyi, ja Jaffa-portti suljettiin. Se avattiin vasta 19 vuotta myöhemmin, vuonna 1967, kun koko Vanhakaupunki tuli Israelin hallintaan Kuuden päivän puolustussodan jälkeen. Tästä tapahtumasta tulee kesäkuussa tasan 50 vuotta.   

Länsimuuri, jonne olen matkalla, on jäänne siitä, mikä Temppelivuorella sijainneesta, ensimmäistä ja toista temppeliä ympäröineestä muurista on jäljellä vuonna 70 jKr. tapahtuneen toisen temppelin hävityksen jälkeen. Kävellessäni muurille mietin sitä, miten Salomo rukoili, kun hänen rakennuttamansa temppeli oli saatu valmiiksi ja liitonarkku viety paikalleen temppelin sisäkammioon, kaikkeinpyhimpään. Hän vetosi Jumalaan myös Temppeliin päin rukoilevien muukalaisten puolesta (1. Kun. 8:41-43). Jesaja (56:7; Joh. 2:17) sanoo profeetallisesti saman näin: "minun temppelistäni tulee huone, jossa kaikki kansat saavat rukoilla".  

Muurissa on halkeama, jonka eteen pysähdyn tuomaan Jumalalle kiitokseni ja rukoukseni sekä omien asioitteni että Hänen omaisuuskansansa puolesta. Erityisesti rukoilen niiden puolesta, jotka juuri sillä hetkellä muurilla seisovat ja rukoilevat. 

"Minä olen portti", todistaa Jeesus ja vakuuttaa: Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu." (Joh. 10:9). Vanhankaupungin Kultainen portti, josta Jeesus aikanaan kävi sisälle kaupunkiin, on ollut suljettuna vuodesta 1530. Tämä on ikään kuin kuva siitä, mikä tilanne Israelissa vielä toistaiseksi on. Tällä hetkellä maassa on arviolta noin 15 000 Jeesukseen uskovaa eli messiaanista juutalaista, joiden joukossa on myös paljon nuoria. Aika kuitenkin tulee, jolloin juutalainen kansa rientää Jeesuksen luo kuin ennen muurille. Silloin he kutsuvat pelastuksen muurikseen ja kiitoksen portikseen (Jes. 60:18). Siksi voimme rohkeasti julistaa heille vapautta uskon kautta Jeesukseen, jossa meillä on enemmän kuin Salomo.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)