perjantai 8. syyskuuta 2017

Puhdasta armoa

Lähetystyöntekijä oli palannut virkistävän kotimaan loman jälkeen työalueelleen. Oli ahdistanut jo valmiiksi. Taas piti olla kaukana läheisistä ja rakkaista. Matkalaukkukin oli jäänyt Helsinkiin eikä se useista yhteydenotoista huolimatta ollut liikahtanut useisiin päiviin. Paluuahdistuksen ja ilman vaihtovaatteita ja tavaroita jäämisen lisäksi tuli tieto, että pitää etsiä jälleen uusi asunto ja muuttaa. Työtehtävätkin mietityttivät; olenko oikeassa paikassa, onko minusta mitään hyötyä, pitäisikö olla muualla?

Juuri silloin puolituttu henkilö muutaman vuoden takaa soitti lähetille ulkomaille asti, aivan yllättäen ja ensimmäistä kertaa. Hän alkoi kertoa Mooseksen vaiheista kaislakorista erämaavaelluksille, Joosefista kaivossa ja vankilassa, yleensä siitä, miten Jumala Raamatussa oli johdattanut ihmisiä vaikeiden vaiheiden kautta ja niiden läpi. Soittaja sanoi, että vaikka nyt tuntuu liian raskaalta ja vaikealta, niin Jumala on mukana ja kuljettaa. Kyynelsilmin lähetti kuunteli, kiitti ja kysyi mistä henkilö oli osannut juuri nyt soittaa ja ottaa puheeksi nimenomaan nämä asiat. ”Halusin olla kuuliainen Jumalan kehotukselle”, kuului vastaus.

Jumala ei lähettänyt matkasta jäänyttä laukkua, hän ei muuttanut olosuhteita eikä ottanut ahdistuksen tunteita pois. Hän lähetti sanansa ja hän lähetti sen toisen ihmisen kautta.

Jumala on sitonut toimintansa ihmisiin. Hän on luonut meidät kuvakseen, langenneinakin heijastamaan hänen olemustaan ja kunniaansa ja lunastettuina elämään ja todistamaan armosta. Armo on uskonpuhdistuksen merkkivuotena yleinen puheenaihe. Hyvä niin. Lähetysyhdistys Kylväjä on julkaissut juhlavuonna vihkosen Armosta lähetystyössä. Sen kautta tuomme oman panoksemme ja lähetystyön näkökulmaa ja kokemusta armon varassa elämisestä. Armo ei kuitenkaan, ehkä yllättäen, ole vain kristillinen käsite.

Kylväjän julkaisussa lähetysjohtaja Pekka Mäkipää kirjoittaa: ”Armo, armollisuus ja armeliaisuus ovat ihmismielen mukaisia asioita, koska juuri niitä maailma janoaa ja tarvitsee. Siksihän niitä onkin tarjolla monilla mausteilla maailman uskonnoissa.”  Japanista löytyy puhtaan maan buddhalaisuus, joka erottaa uskon ja teot toisistaan, ja painottaa, että pelastuksen perusta on yksin Amida-buddhan armossa. Intian hindulaisuudestakin löytyy opetusta armosta pelastuksen perustana, kun bhakti-hurskaudessa on pohdittu tekojen ulkopuolelta tulevan armon ja ihmisen myötävaikutuksen suhdetta. Uskoaan harjoittava muslimi vetoaa päivittäin armeliaaseen Armahtajaan ja Jumalan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat armeliaisuus ja armahtavaisuus. Vaikka kristinusko ja islam taistelivat keskiajalla, niin yhdessä asiassa ne olivat samanmielisiä: Ihmisen oli osattava rakastaa Jumalaa, jotta saisi armon. Martti Luther ei löytänyt sydämestään aitoa rakkautta Jumalaa kohtaan. Siitä käynnistyi uskonpuhdistus.

Mäkipää jatkaa: ”Luther vakuuttui, että päästäkseen perille ja kelvatakseen Jumalalle, oli katse käännettävä omasta sydämestä Jumalan sydämeen. - - Luther ei rakentanut ihmisluonnon eli järjen varaan, vaan Jumalan sanan ja Kristuksen varaan. - - Näin meillä ei pelastuksen kannalta ole oikeasti muuta mahdollisuutta kuin päästä Sanan vaikutuspiiriin, jotta voisimme uskossa omistaa Jeesuksen, jonka ansioon turvaudumme. Lähetystyön tehtävä on tuoda hänet kuulo- ja näköetäisyydelle, jotta hän voi koskettaa, käskeä, katsoa, puhutella, hämmästyttää, jopa vihastuttaa. Sen Jeesus tekee seuraajiensa todistuksen kautta.”

Jumalan armo on ainutlaatuista ja kristinuskon armoa, ansiotonta, vasta ja vain silloin, kun se liitetään yksin Jumalan Poikaan Jeesukseen. Jumala lähetti Jeesuksen ihmisten luo antamaan kaikkensa. Edelleen hän kutsuu meitäkin lähtemään ja lähettämään, laittamaan itsemme likoon lähellä ja kaukana olevien ihmisten kanssa ja heidän rinnallaan. Lähetystyön ja lähetystyöntekijöiden kautta me suomalaiset ja meidän kirkkomme pysymme kiinni lähetyselämässä. Lähetystyössä voimme olla kuuliaisia Jumalan kehotukselle ja Jeesuksen lähetyskäskylle. Saamme olla lähetettyinä ja saamme olla vastaanottajina osana maailmanlaajaa Kristuksen ruumista.

Kenen luo sinut on lähetetty? Ketä sinä olet lähettämässä? Kenen elämään sinä saat olla viemässä armon ja Jeesuksen sanan?











Hanna Lindberg
kotimaantyön johtaja

Tilaa 2€ hintainen Armosta lähetystyössä-julkaisu www.palamaailmalta.fi ja lue Pekka Mäkipään kirjoitus ja muut tarinat kokonaisuudessaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)