tiistai 19. syyskuuta 2017

Sahar - juutalainen löysi Messiaansa

Uskonpuhdistuksen juhlavuoden pienjulkaisuumme Armosta lähetystyössä on koottu kertomuksia ja kokemuksia armosta ja armon vieraudesta Kylväjän työalueilta. Armon tarvitsijan paikalla ovat yhtä lailla paikalliset kuin lähetystyöntekijätkin. Tilaa Armosta lähetystyössä Pala maailmalta -verkkokaupasta 2 euron hintaan.


Olen sabra, syntyperäinen israelilainen. Kasvoin juutalaisessa perheessä suur-Tel Avivin alueella. En ollut kiinnostunut Jumalasta tai uskonnosta. Ollessani 16-vuotias kymmenen vuotta vanhempi serkkuni sairastui vakavasti juuri ennen häitään. Hänelle annettiin kuukausi elinaikaa. Epätoivoiset omaiset pyysivät kuuluisaa rabbia rukoilemaan serkkuni puolesta, mistä rabbi veloitti 50 000 shekeliä (noin 13 000 €). Serkku kuitenkin kuoli. Päätin, että en halua olla tekemisissä tällaisen Jumalan tai uskonnollisuuden kanssa. Tämä pettymys avasi kuitenkin mieleni muille uskonnoille ja elämäntavoille.

Pelasin kymmenen vuotta jalkapalloa, jonka kautta tutustuin ensi kertaa arabeihin. He tekivät vaikutuksen ja maailmankuvani muuttui: kaikki arabit eivät ole terroristeja eivätkä kaikki juutalaiset pyhimyksiä. Joukkuetoverini olivat arabikristittyjä ja tutustuin heidän perheisiinsä ja kulttuuriinsa. Kiinnostuin kristinuskosta historiallisesta näkökulmasta ja halusin tutustua paremmin uusien ystävieni taustaan ja uskoon. Juutalaiset eivät puhu keskenään muista uskonnoista, etenkään Jeesuksesta tai kristinuskosta. Kiitänkin Jumalaa Googlesta, jonka kautta löysin tietoa kristinuskosta ja Jeesuksesta. Aloin lukea hepreankielistä Uutta testamenttia. Yllätyksekseni en törmännytkään juutalaisvainoihin, joulupukkiin, herra ja rouva Kristukseen tai Vatikaaniin, vaan juutalaisuuteen, juutalaisiin nimiin ja israelilaisiin paikkoihin. Jeesuksen persoona ja puhe tekivät vaikutuksen, saatoin tuntea hänen läsnäolonsa. Miksen ollut koskaan kuullut tästä, Jeesuksesta ja hänen sanoistaan? 

Tässä vaiheessa olin parikymppinen. Aiemmin olin kuullut vain, että Jeesus oli jonkinlainen rabbi ja perusti uuden uskonnon. Juutalaisena en voinut olla tekemisissä Jeesuksen kanssa ja lopetin Uuden testamentin lukemisen, mutta Jeesuksen sanat nousivat usein mieleeni. Hiljalleen Jeesuksen ja hänen opetuksensa ihailu vaihtuivat uskoksi. Usko oli aluksi älyllinen päätös eikä elämäntapani muuttunut, jatkoin rahantekoa liike-elämässä ja asuin yhdessä tyttöystäväni kanssa. Sydän oli tyhjä, vaikka rahapussi paksuni. 

Kaste on Saharille tärkeä: ”Se ratkaisee perisynnin
ongelman hautaamalla minut Jeesuksen kuolemaan
 ja ylösnousemukseen. Sakramenttien arvo ja
 merkitys onkin siinä mitä Jumala niissä, kasteessa
 ja ehtoollisessa, tekee, miten hän kohtaa minut
 ja antaa itsensä minulle.”
Turvallisuusjärjestelyjen takia jouduin kerran poikkeuksellisesti odottamaan bussia Immanuel-kirkon lähellä. Olin törmännyt kirkkoon netissä etsiessäni protestanttista kirkkoa ja nyt menin käymään siellä. Jäin sille tielle. Järjen päätös vaihtui sydämen uskoksi ja minut kastettiin. Meille tuli ero tyttöystäväni kanssa ja koin suurempaa kutsumusta teologian opiskeluun ja hengelliseen työhön kuin liike-elämässä toimimiseen. Nyt opiskelen raamattukoulussa ja työskentelen Jews for Jesus -evankeliointijärjestössä Tel Avivin keskustassa. Olen kihloissa luterilaisen tytön kanssa.
Aluksi perheeni luuli minun hylänneen juutalaisuuteni ja jonkun aivopesseen minut, mutta ajan myötä he ovat hyväksyneet minut huomatessaan, ettei minusta tullutkaan liian outoa.

Sanan ja luterilaisuuden aarteita

Uusi testamentti viittaa ja siteeraa koko ajan Vanhaan testamenttiin rakentaen yhteyttä niiden välille. Vanhan testamentin Messias-ennustukset saavat sisällön Uuden testamentin kautta. Minun kohdallani avain uskoon oli kuitenkin Jeesuksen persoonan kohtaaminen Uuden testamentin kautta, Pyhän Hengen työ sanan kautta. Historia tai filosofia eivät olleet silloin minulle tärkeitä kysymyksiä ja päätin selvitellä ja ratkaista mahdolliset ongelmat myöhemmin.

Samalla kun olen luterilaisen Immanuel-kirkon jäsen, olen osa laajempaa Kristuksen ruumista Israelissa ja yhteydessä messiaaniseen liikkeeseen. Messiaaninen liike alkoi USA:ssa ja sen tausta on evankelikaalinen. Monelle messiaaniselle juutalainen identiteetti on tärkeintä. Monet israelilaiset messiaaniset uskovat ovat epäluuloisia muiden vaikutteiden suhteen, ja osalla on ennakkoluuloja perinteisiä kirkkokuntia kohtaan. Olen opiskellut kirkkohistoriaa ja minulle tärkeintä on seurakunnan, Kristuksen ruumiin historiallinen jatkuvuus ja kuulumiseni tähän jatkumoon. 
Rakastan Lutherin teologiaa, mutta eivät hänen persoonansa tai sanansa ole pyhiä niin kuin Raamattu. Luther sanoi niin monia hyviä ja keskeisiä asioita, että en näe syytä luopua niistä joidenkin väärien asioiden takia. Lutherin juutalaisvastaiset kirjoitukset tulee toki hylätä. Tässä kohtaa voin laittaa omat tunteeni sivuun enkä näe reiluksi tuomita Lutheria ja muita hänen hengellisesti antoisia kirjoituksiaan vain juutalaisvastaisten kirjoitusten takia. Olen teologialtani luterilainen, en siksi, että olen syntynyt luterilaiseksi, vaan koska olen kristitty.

Lutherin löytö armosta ja uskonvanhurskaudesta on hyvä uutinen. Jumala tuli ja toimi ensin, meidän ei tarvitse tehdä ja toimia päästäksemme taivaaseen, vaan uskovina me toimimme ja teemme, koska olemme menossa sinne. Ensin on Jumalan hyväksyntä, sitten tulee meidän tekemisemme. Jumalan rakkautta ei tarvitse ansaita. 

Evankeliumi omalle kansalle

Kun tulin uskoon, tulin myös vihaiseksi: miten voi olla, että meidän Messiaamme ei ole tunnettu kansamme keskuudessa! Lahjan saanut haluaa laittaa saamansa jakoon eikä pitää sitä itsekkäästi itsellään. Tämä motivoi evankeliointiin, mikä on samalla etuoikeus ja velvollisuus. Jo kaksituhatta vuotta juutalaiset ovat jääräpäisesti vastustaneet Jeesusta, siksi haluan toimia ja jakaa evankeliumin sanoman erityisesti Israelissa ja oman kansani parissa. Kotimaani Israel on erityinen maa. Täällä on turvallisempaa kuin Euroopassa, sillä terrorin myötä myös valmius toimia Israelissa on korkea, joten minut ei pelota.

Olen osa Jews for Jesus -järjestön Tel Avivin keskustassa toimivaa ryhmää, joka perinteisen evankelioinnin rinnalla kehittelee uusia tapoja kohdata ihmisiä, esimerkiksi taiteen, musiikin ja yhteisöllisen toiminnan kautta. Ihmiset eivät ole vain evankeliointikohteita, vaan heidät kohdataan ystävinä.

Juutalaisuus on perimä ja perintö, joka pysyy, vaikka en noudattaisikaan juutalaista elämäntapaa, halachaa. Uskonnolliset juutalaiset tekevät paljon miellyttääkseen Jumalaa. Jos teen hyvää pelastuakseni, toimintani ei lähde rakkaudesta, vaan oman edun tavoittelusta ja on jo lähtökohtaisesti ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Jumala on adoptoinut meidät lapsikseen, lapseus on ensin, ja voimme toimia rakkaus edellä.

Mikä on juutalaisten suurin este ottaa armo vastaan? Armon lisäksi uskonnollisten juutalaisten tulee tuntea Jumalan pyhyys ja vanhurskaus.  Ortodoksit luulevat tuntevansa lain ja ajattelevat, että suullinen laki on Jumalan laki. Mooseksen laki kuitenkin osoittaa Jeesukseen ja todistaa Jeesuksesta. Jos he tuntisivat lain, he tuntisivat myös Jeesuksen. Maallistuneiden juutalaisten kohdalla on tärkeää kontekstualisoida armo. Heille ei ole olemassa yhtä totuutta, vaan kaikki on suhteellista ja he ovat hyvin uskontovastaisia. Heidän kanssaan keskustellessa tulevat vastaan pahuuden ongelma ja monet filosofiset kysymykset.


Armo jokapäiväisessä elämässä merkitsee minulle, että olen jo voittajan puolella, tämä on lähtökohta elämän taisteluihin ja työhön. Armo antaa minulle vapauden. 

1 kommentti:

  1. Ihanan ihana on tämä kertomus, jossa Jumalan rakkaus toteutuu loistossaan !! Siunaan työtäsi ja opiskelua ja elämääsi, olet yksi valituista!!

    VastaaPoista

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)