maanantai 20. marraskuuta 2017

Siperiaan Jumalan armosta

Uskonpuhdistuksen juhlavuoden pienjulkaisuumme Armosta lähetystyössä on koottu kertomuksia ja kokemuksia armosta ja armon vieraudesta Kylväjän työalueilta. Armon tarvitsijan paikalla ovat yhtä lailla paikalliset kuin lähetystyöntekijätkin. Tilaa Armosta lähetystyössä Pala maailmalta -verkkokaupasta 2 euron hintaan.



Seurakuntanuorena sain oppia näkemään Jumalan armon aurinkoisissa kesäpäivissä: “Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.” (Matt.5:44-45). Armoa on ennen kaikkea syntien anteeksiantamus, mutta myös kaikki se ansaitsematon hyvä, jota elämässämme saamme. Jumala osoittaa rakkautensa siinä, että hän siunaa meitä kaikenlaisella hyvällä, ilman että sitä mitenkään ansaitsemme.

Aivan kaikki eivät ehkä ensimmäiseksi mieltäisi Siperiaan lähettämistä siunaukseksi; tuohan se elämään suuren määrän uusia haasteita: Vieraaseen kieleen ja kulttuuriin sopeutuminen, lasten päiväkotipaikkojen etsintä, kodittomuus ja juurettomuus, epävarmuus ja yllätyksellisyys. Likaiset kadut, vuotavat putket ja arvaamaton byrokratia. Kaikkeen menee enemmän aikaa ja energiaa kuin Suomessa, ja vaikka eteläisessä Siperiassa ei lunta juurikaan sada, välillä arki on kuin paksun lumikinoksen läpi tarpomista. Stressin ja väsymyksen keskellä myös oma mukavuudenhaluisuus, itsekkyys ja raadollisuus käyvät ilmeisiksi. Uskon kuitenkin, että Jumalan kutsu Siperiaan on suuri lahja.

Jumala osoittaa armonsa siinä, miten monet välttämättömät asiat järjestyvät, ilman että voimme niitä itse mitenkään ratkaista. Koin suurena Jumalan armona sen, että toiset lähetit onnistuivat löytämään meille ennen kentälle saapumistamme asunnon, jossa lapsiperhe voi mielekkäästi majoittua. Jatkuvassa epävarmuudessa opimme näkemään, etteivät pienet ja välttämättömät asiat ole itsestäänselvyyksiä, vaan Jumalan johdatusta ja armoa. Armoa on myös viisumien saaminen, luotettavien remonttimiesten löytäminen, kirkon tontin saaminen, rakennusluvan myöntäminen ja riittävän lähetyskannatuksien järjestyminen. Ilman Jumalan armoa lähetystyö ei ole hetkeäkään mahdollista. Se sekä antaa työlle syyn, että tekee sen mahdolliseksi. Niinkuin Jeesus sanoo: "Ilman minua te ette saa aikaan mitään" (Joh.15:5)


Armoa on sekin, että jos taakka käy liian raskaaksi, voi palata Suomeen. Jumala ei anna ihmiselle kannettavaksi enempää kuin jaksamme kantaa, sillä Hän itse on kantanut kerran meidän kuormamme. Työ on Jumalan työtä, ja saamme luottaa siihen, että Hän vie sen päästökseen myös meistä riippumatta. Jumala on läsnä kaikkien vaikeuksien ja pimeydenkin keskellä. Ja vaikka oma osuutemme siinä onkin pieni, saamme olla mukana Jumalan suuressa tehtävässä maailman pelastamiseksi. Mikään siitä ei ole turhaa tai hukkaan heitettyä, sillä kaikki pienikin kuuluu Hänen suunnitelmaansa. Me saamme olla jakamassa sitä suurta armoa, josta meidät itsemme on tehty osalliksi: Kristus on kuollut puolestamme, jotta me saisimme elämän Hänessä.

Matti Hyttinen, Itä-Siperia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvostamme asiallisia kommentteja ja asiallista keskustelua.
Kommentit tulevat näkyviin tarkistuksen jälkeen :)